Top

Om te beginnen met mediteren moest ik zelf best een drempel over, want dat was toch alleen voor zweverige typetjes met wijde zwabberbroeken? Niets bleek minder waar en nu vind ik mezelf regelmatig op de bank diep in en uit te ademen. Maar hoe doe je dat nou, beginnen met mediteren? Het begint in ieder geval zonder zweverig gedoe.

Iedere zoektocht is uniek. De eerste vraag die je daarom aan jezelf kunt stellen is waarom je wilt beginnen met mediteren? Heb je last van alle gedachtes die door je hoofd spoken, heb je meer behoefte aan rust of wil je werken aan een positievere mindset? Door eerst te onderzoeken wat je precies zoekt, kan je richting geven in je meditatie. Maar misschien weet je het wel niet, dat is ook oké. Gewoon eens beginnen met voelen is een eerste stap.

Maak het jezelf gemakkelijk

Vaak denk je bij mediteren dat je in kleermakerszit moet zitten met je benen volledig in de knoop. Zelf kan ik niet zo lekker in een kleermakerszit zitten zonder een kussentje of steuntje in de rug. Daarom plof ik vaak op de bank en ga ik zitten zoals op dat moment goed voelt. Je kunt ook gewoon met je voeten op de grond zitten (maar voor mensen met kleine benen zoals ik is dat niet altijd een succes haha) of ga lekker liggen met een dekentje. Het is maar net wat jij prettig vindt dus ga vooral op onderzoek uit. Adem een paar keer diep in en uit en kijk wat voor jou goed voelt. Er is geen perfecte manier, alleen de manier die bij jou past.

Kleine tip: leg je handen op je buik. Zo voel je extra waar je ademhaling heen gaat en kan het je helpen je ademhaling te sturen.

App of geen app

Zelf vind ik het prettig om met een app te mediteren die een timer heeft of eventueel een geleide meditatie. Als je begint met mediteren is het vaak fijn om een geleide meditatie te gebruiken, zodat die je vertelt hoe je kunt ademen en springt vaak precies op het juiste moment in als je gedachtes even verdwalen. Dit is ook helemaal oké. Het gaat erom dat je uiteindelijk weer terugkeert bij je ademhaling, laat het maar zijn.

Zelf vind ik Stop, breathe think erg fijn maar ook Oak is nu een van mijn grote favorieten. Oak is super simpel, er zitten maar een paar meditaties in, daarom raak je minder snel overweldigd door alle opties die er te vinden zijn. Kies een achtergrond geluidje dat jou rust geeft en begin maar eens met ademen, gewoon vijf minuten. Later kun je ook alleen de timer gebruiken, zo wordt het echt even helemaal stil.

Alles is oké

Spoken er de hele tijd gedachtes door je hoofd? Of vind je het moeilijk om te ontspannen? Dat is helemaal oké. Zoals met alles is het als je begint gewoon nog een beetje meer oefenen. We verlangen er vaak naar meteen ergens heel goed in te zijn, maar accepteer dat je net begint. Dan haal je meteen een stukje spanning weg. Van een klein kind verwachten we ook niet meteen dat hij kan fietsen zonder zijwieltjes of zijn eigen naam kan schrijven.

Wat voel je nu?

Voordat je weer snel doorgaat met de orde van de dag, wacht dan nog heel even een moment en sta stil bij hoe je je nu voelt. Voelt het anders dan toen je ging zitten? Een kleine extra stap als dit helpt je weer dichter bij je gevoel te komen en laat na een tijdje ook jouw vooruitgang zien. Misschien lukte het eerst nog niet om te ontspannen maar lukt het na een week wel. Of wil je na vijf minuten nog heel even iets langer blijven zitten. Het zijn de kleine momenten die tellen.

Goed, hoe vaak of wanneer je wilt mediteren is helemaal aan jezelf. Ik probeer het iedere ochtend even te doen. Of het nu in combinatie is met yoga of gewoon eventjes vijf minuten op de bank. Ik probeer er echt even tijd voor te maken. Zo merk je na een paar weken al een groot verschil in je koppie. En onthoud, blijf gewoon ademhalen, dan kom je er vanzelf wel.

Liefs.
Eline

post a comment